sâmbătă, 3 august 2013

Nu se poate invoca necunoasterea legii

Tot pe tema "Nu se poate invoca necunoasterea legii", exista multe circumstante atenuante pentru anumite tipuri de legi, pentru anumite categorii de populatie si pentru volatilitatea legislatiei in Romania.

Este discutabil acest principiu ("Nu se poate invoca necunoasterea legii") atunci cand legislatia este instabila si legile se schimba foarte des, chiar aberant de des.

A-i pretinde cetateanului obisnuit sa fie abonat la Monitorul Oficial si sa se documenteze constant in privinta noutatilor din legislatie este o aberatie din urmatoarele motive:

1. Exista oameni cu o cultura precara, exista chiar analfabeti in Romania.

Conform sursei http://stiri.acasa.ro/social-125/romania-primul-loc-in-ue-in-ceea-ce-priveste-numarul-persoanelor-analfabete-182475.html, care preia statistica INS referitoare la Recensamantul din 2011,

"3% din populatia Romaniei cu varste de peste 10 ani sunt complet analfabete.

In anul 2011, un studiu al Uniunii Europene arata ca Romania se afla pe primul loc la analfabetism in Europa, cu 150.000 de persoane care nu stiu nici macar sa citeasca. Se pare insa ca datele acestora erau eronate, situatia din Romania fiind mult mai dramatica."


Daca statul pretinde acestora sa cunoasca legile fiscale in detaliu inseamna ca toate aceste persoane care nu au avut acces la educatie incalca legea prin definitie. Nu este nevoie sa explici cuiva ca este impotriva legii comportamentul violent si uzul de violenta, dar sa se pretinda unor oameni simpli sa cunoasca legi care cer un nivel de inteligenta mai ridicat pentru a fi interpretate este prea mult.

In plus, mai usor te poti informa in orase, dar in comune sau in sate izolate este greu de crezut asa ceva.

2. Legislatia este mult prea schimbatoare. Statul face de multe ori experimente peste experimente, de exemplu in domeniul sanatatii. Eu, unul am renuntat de vreo 10-15 de ani sa mai apelez la medic pentru probleme personale, pentru ca a fost mereu un talmes-balmes: la un moment dat s-au dat niste carnete de sanatate, dupa  aceea nu au mai fost valabile; la un moment dat au aparut medicii de familie; la un moment dat au aparut retetele compensate (aici trebuia sa fiu specialist in stampile: la un moment dat o reteta compensata nu era valabila pentru ca un medic uitase sa puna o anumita stampila). Astfel incat, m-am gandit ca daca evit stresul creat de toate aceste formalitati stupide si mereu schimbatoare starea mea de sanatate nu are decat de castigat.

Dar domeniul sanatatii este intrecut de domeniul fiscal, care este cel mai volatil dupa parerea mea. Numai in subdomeniul dobanzilor si penalitatilor am gasit pe sursa http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_33274/Noile-penalitati-de-intarziere-se-aplica-de-la-1-iulie.html urmatoarele modificari conform legii:

A. Pentru dobanzi:
1. HG nr. 251/ 1997;
2. HG nr. 354/ 1999;
3. HG nr. 564/ 2000;
4. HG nr. 1043/ 2001;
5. HG nr. 874/ 2002;
6. HG nr. 1513/ 2002;
7. HG nr. 67/ 2004;
8. HG nr. 784/ 2005;
9. OG nr. 92/ 2003; aici, in cadrul articolului 120 (7) exista 3 intervale de timp pentru care se aplica 3 dobanzi diferite (!);
B Pentru penalizari:
1. OG nr. 26/ 2001;
2. OG nr. 61/ 2002;
3. OG nr. 92/ 2003;
4. Legea nr. 210/ 2005;
5. OG nr. 92/ 2003;
6. OG nr. 92/ 2003 modificata de OUG nr. 50/ 2013.

Simpla parcurgere a acestor titluri de acte normative da dureri de cap. Cum este posibil ca totul sa fie atat de schimbator? Mi se pare extrem de obositoare si extenuanta munca in domeniul fiscal in conditiile in care in fiecare an se schimba ceva.

Sa te apuci de afaceri in sectorul privat mi se pare o gluma in aceste conditii.

3. Legislatia este extrem de stufoasa, uneori pare voit incalcita si interpretabila. Oamenii politici au demonstrat ca uneori nici ei nu cunosc si nu inteleg legislatia. De exemplu atunci cand s-a dorit taierea pensiilor, aceasta actiune a fost respinsa de Curtea Constitutionala. Si atunci, cum se poate pretinde cetatenilor sa cunoasca toate noutatile legislative si sa inteleaga toate subtilitatile legii? Omul obisnuit se duce la munca si se intoarce de la munca, isi face cumparaturi, mananca, se odihneste. Ce ar trebui sa faca in timpul liber, sa nu doarma noaptea pana nu intelege si invata ultimele aparitii legislative? Exista suficient timp liber disponibil pentru o informare corecta referitoare la noutatile legislative, in conditiile in care se schimba atat de multe legi? Eu cred ca oamenii mai stresati din fire se pot simti terorizati psihic in fata abundentei de legi schimbate.

Cred ca exista situatii, in special in domeniul fiscal, cand statul are obligatia de a informa cetatenii cu privire la noutatile legislative. Nu este normal sa apara o lege fiscala intr-un total anonimat si apoi sa fie haituiti cetatenii pe baza acestei legi.

Iar emiterea de facturi catre cetatean, referitoare la obligatiile fiscale catre stat, din momentul in care acestea exista, ar trebui sa fie o masura de bun simt pe care statul sa o aplice imediat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu