miercuri, 16 februarie 2011

Spaga in vama

Se cam asterne linistea dupa zgomotoasele arestari "globale" din vami. Cu acea ocazie circula si un banc pe internet:

Cică era ziua de naştere a unui vameş şi colegii lui nu ştiau ce cadou să-i facă.
Zice unul: “Hai să-i cumpărăm un Ferrari!”
Ceilalţi protestează: “E prea puţin, mă, ce naiba!?”
Altul: “Hai să-i luăm o vilă în Elveţia!”
Ceilalţi: “E prea puţin, să fim serioşi, e colegul nostru de atîţia ani!”
Altul: “Hai să-l lăsăm singur pe tură într-o zi.”
Ceilalţi: “E prea mult, mă...”.

Toate gastile politice se agita cu aceasta ocazie sa castige capital electoral. Opozitia arata cu degetul spre puterea corupta. Puterea se lauda ca a avut "curajul" sa abordeze problema coruptiei din vami. Tot puterea fabrica o poveste distractiva despre superpotentul lider sindical care controla in fapt vamile.

Mai exista si circul Schengen, legat de neincrederea asigurarii securitatii granitei de est de catre Romania si Bulgaria.

Am o istorioara legata de coruptie si securitate, la care am fost martor personal. Am lucrat in Italia intre 2004 si 2006. Pana sa merg cu avioane ale companiilor cu pret redus am calatorit si cu autocarul. Cand luam autocarul (firmei Atlassib) la intoarcerea din Italia, se intampla urmatorul fenomen: unul dintre soferi striga lista pasagerilor. Pe cei cu viza expirata (nu eram inca in UE) ii atentiona ca au viza expirata. Celorlalti li se punea intrebarea: "Ce problema aveti?" (In cazul meu, lucrand legal in Italia, raspunsul era: "Nu am absolut nicio problema.".). In final, soferul se adresa celor cu viza expirata: "Stiti cat e spaga: 100 de euro la unguri, 150 la romani."!!! Sa mai spun si ca in punctele de trecere ale frontierelor (slovene, maghiare, romanesti) stationau simultan pentru control minim 10 autocare. In autocarele in care am mers minim 50% dintre calatori aveau vize expirate.

Ce rezulta de aici?
1. Am trait personal fenomenul coruptiei din vami. Spaga trebuia data pentru ca, in caz contrar, se primea interdictie de intrare in UE pe 5 sau 10 ani (nu mai imi amintesc exact).
2. Coruptia exista, evident si atunci. Cine era atunci la guvernare?
3. Frontiera Schengen este mult mai bine asigurata de Ungaria, in sensul ca vamesii unguri se multumesc cu mai putina spaga.
4. Uniunea Europeana are mai multe "aparate de masura si control" ale coruptiei. Tot UE se pare ca decide gradul de coruptie din vami. Altfel, cum se explica vigilenta si ingrijorarea in cazul Romaniei si Bulgariei si "orbirea" temporara, dar in forma continuata, in cazul Ungariei.
5. Vamile, la fel ca orice alte institutii cu atributii de control, scapa in fapt de orice control, singura lor atributie reala fiind sabotarea legislatiei in interes personal.
6. Cei care ar trebui sa controleze activitatea vamilor sau altor institutii sunt verigi superioare ale "lantului trofic", incasand la randul lor spagi pentru a asigura infractionalitatea in forma continuata. Indiferent daca este vorba de intitutii de control nationale sau internationale (de exemplu UE). Institutiile de control internationale scapa, cu atat mai mult, de orice control. Cum se poate verifica activitatea si cum se poate dovedi coruptia din aceste institutii? Cum pot fi adusi in fata justitiei functionarii corupti ai institutiilor internationale? Piramida spagii se termina intotdeauna la varf.
7. Toti cei cu vize expirate munceau, evident, ilegal (la negru) in Italia. Uniunea Europeana si statul italian sunt, evident, destul de chiori in aceasta situatie. "Vechea Europa", cum le place sa isi spuna, ne-a cooptat in UE pentru ca au nevoie de sclavi si suntem sclavii perfecti, cu sprijinul guvernantilor romani.
8. Ce ar fi trebuit sa fac eu, personal, la constatarea acestor situatii? Sa ma adresez unui politist corupt? Sa semnalez situatia unui sef de vama corupt? Sau sa vorbesc cu un procuror/ judecator corupt? Arestarile din vami s-au facut in urma sesizarilor venite de la cetateni?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu