luni, 18 iulie 2011

"Negocierea" contractului de munca in Romania

Primesc un telefon intr-o seara. Imi vorbeste un "baiat" pe un ton de vechi amici, desi nu il cunosteam. Imi spune ca ar fi de lucru in Italia, pe langa Milano, mai exact pe la Carate Brianza. Imi spune un nume de firma romaneasca la care este angajat, isi spune numele, spune un nume de firma italiana unde ar trebui sa lucrez. Ma intreaba daca ma intereseaza, spun ca da.

Atunci imi spune care ar fi conditiile de principiu: salariu 400 de euro net in Romania (imi vine sa vomit cand aud asta), diurna 50 de euro pe zi (cu asta ar mai veni de acasa), deci 1900 euro net pe luna, plus cazare si transport platite. Mai adauga ca orele suplimentare ar fi platite cu 10 euro net pe ora, platibile din 30 in 30 de ore suplimentare! OK, zic eu. Ma intreaba data la care as fi disponibil; eu pun un spatiu de doua saptamani pana la angajare.

Convorbirea odata terminata, intru pe net, caut persoana si firma romaneasca, tastand numele pe "goagal". Aflu ca omul nu este un simplu angajat al firmei romanesti, ci unul dintre asociati/ administratori, impreuna cu un italian.

Alta seara, alt telefon: de data asta sunt romanul si italianul. Vorbesc cu amandoi, aflu ca ar fi posibil sa fiu format profesional, adica sa invat un alt pachet de programe de proiectare asistata de calculator; mai aflu ca se doreste sa lucrez la Maranello pentru Ferrari. Bine, zic eu. Se vorbeste de contractul de munca si cer sa mi se trimita modelul de contract prin e-mail, ca sa pot formula obiectii sau observatii.

Primesc, ulterior, e-mailul cu mesajul:
"Salut,
iti trimit atasat modelul de contract."
Dupa care urmeaza contractul. Il citesc, il analizez si formulez urmatoarele cerinte:

1. Trebuie sa primesc fisa postului, pentru a-mi cunoaste atributiile;
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[In contract exista aceasta referire la fisa postului, despre care nu sunt informat.]
2. Trebuie sa primesc regulamentul intern al SC Porcar Engineering SRL;
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[In contract exista doua referiri la regulamentul intern, despre care nu sunt informat.]
3. La articolul "F1. Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului" este completat: "descrise in CV". ESTE O GLUMA PROASTA. Cer sa fie nominalizate corespunzator aceste criterii de evaluare.
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[Pentru cine nu stie sau nu intelege, firma evalueaza sau ar trebui sa evalueze activitatea salariatului dupa o anumita perioada de lucru (6 luni, un an). Firma poate gasi criterii de evaluare pe net, daca vrea intr-adevar sa evalueze angajatii. Ca o curiozitate, nicio firma romaneasca privata nu mi-a evaluat activitatea. Oricum CRITERIILE DE EVALUARE NU VOR FI DESCRISE NICIODATA IN CV-UL UNUI ANGAJAT!]
4. Trebuie trecute in contract informatiile in legatura cu munca in strainatate, care lipsesc cu desavarsire. A se vedea art. 18, alin. (1), literele a), b), c), d), e), f), g) din Codul Muncii.
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[Faptul ca lipsesc o gramada de precizari explicite referitoare la munca in strainatate (de exemplu, diurna 50 de euro pe zi calendaristica, locatie, perioada de lucru in strainatate etc) ma fac sa cred ca este vorba o mare teapa sau de o mare evaziune fiscala. Cum si cand se platesc diurna si orele suplimentare? Nu stiu. Poate stiu Guvernul, Ministerul Muncii si Parlamentul Romaniei, care permit un astfel de vid legislativ in jurul banilor pe care ar urma sa ii primeasca salariatul.]
5. Concediul de odihna: 25 de zile lucratoare;
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[In dreptul concediului de odihna nu era trecut nimic. Am cerut 25 de zile lucratoare pentru ca am si eu o varsta.]
6. Alte drepturi: al 13-lea salariu, prima de vacanta;
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[Dupa ce ca salariul este extrem de jegos, sunt taiate en-gros orice prime/ sporuri/ stimulente. Dar eu cred in ce spune cuplul Boc-Basescu, adica "muncesti bine - traiesti bine". Asa o fi sau trebuie sa ma maturizez odata si odata?
Ca fapt divers, am lucrat in Italia cu contract pe perioada nedeterminata, incheiat direct cu angajatorul italian. Legea italiana prevede OBLIGATIVITATEA acordarii celui de-al 13-lea si a celui de-al 14-lea salariu. Pentru Romania este prevazut un salariu minim pe economie penibil si atat. Nu mai zic la ce salarii italienesti se acorda aceste suplimente!
Dupa care guvernul roman se vaita ca nu are incasari la buget...]
7. De completat codul C.O.R. la punctul E;
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[Asta e, nici codul C.O.R. nu este completat. Poate ca ocupatia de inginer proiectant nu este clasificata... Poate ca nu este o ocupatie tocmai onorabila in Romania... Ce stiu eu?]
8. Formarea profesionala de care ati pomenit intr-o discutie telefonica, doresc sa fie trecuta in contract.
(Sursa imaginii: contract propus de firma angajatoare)
[De ce nu? Este foarte normal sa fie reglementata contractual formarea profesionala.]

Frumoasa "negociere", nu-i asa? Par foarte dotat in domeniul dreptului muncii. Am citit legislatia, m-am documentat, m-am informat. Acum, ca imi cunosc drepturile, nu ezit sa mi le cer, doar fiintez in statul de drept roman. In plus, daca am argumente, precis le voi si obtine... Ei, acum sa nu se creada ca sunt chiar atat de naiv sau dus cu pluta.

Raspunsul posibilului angajator a venit sec, in doua zile:
"In urma analizei pretentiilor tale referitor la al 13 -lea salariu, prime samd, am decis incheierea discutiilor referitor [sic!] la o eventuala angajare. Iti doresc succes in gasirea unui loc de munca conform asteptarilor tale."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu