Pe sursa (cu adresa aproape interminabila) http://www.hotnews.ro/stiri-esential-19099450-secretul-financiar-autostrazii-comarnic-brasov-facut-public-sfarsit-statul-roman-urma-plateasca-firmelor-vor-construi-intretine-autostrada-325-2-milioane-euro-adica-8-45-miliarde-euro-cei-26-ani-conce.htm a aparut stirea ca:
"Secretul financiar al autostrazii Comarnic - Brasov, facut public in sfarsit: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an, adica 8,45 miliarde de euro in cei 26 de ani ai concesiunii".
Nu stiu daca datele celor de la Hotnews sunt corecte, mai ales dupa ce am parcurs documentul la care tot Hotnews face trimitere, adica sursa http://cnadnr.ro/autostrazi/ProiectConcesiuneAutostradaComarnicBrasov.pdf.
Conform acestui document ni se reaminteste de la inceput faptul ca Romania e praf in materie de retele de transport rutier rapid si ca acest fapt are un impact economico-social negativ asupra romanilor:
"Una dintre problemele majore ale Romaniei, cu impact negativ semnificativ asupra starii economice si sociale a tarii, este absenta unei retele satisfacatoare de transport rutier rapid (autostrazi si drumuri expres). Romania are in acest moment 670 km de autostrada in exploatare.".
Dupa care urmeaza multe pagini cu date tehnice referitoare la tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, iar spre final se ajunge la partea financiara.
Mai intai sunt prezentate costurile fara TVA propuse de un ofertant alcatuit dintr-o asociere de firme:
1. Costuri de inginerie si proiectare, inclusiv investigatii: 109.701.500 (pondere de 6% din costul total);
2. Constructie 1.663.806.078 (91%);
3. Alte costuri (asigurari, Inginerul Independent etc.) 54.850.750 (3%).
Adica un total de 1.828.358.328 euro, deci circa 34,5 milioane euro/ km.
Spre final sunt prezentate mecanismul de plata si veniturile concesionarului. Mecanismul de plata este stufos si insotit de concepte ambigue (deci interpretabile), de neinteles pentru cetatenii obisnuiti si poate chiar si pentru cetatenii neobisnuiti.
Clar este doar nivelul PLATII ANUALE DE DISPONIBILITATE, inscris cu suma de 325.208.803 euro.
Iar totalul valorii nete actualizate a PLATII DE DISPONIBILITATE fara TVA (8% rata de actualizare) este inscris cu suma de 2.732.467.655 euro.
Sursa precizeaza ca:
"Valoarea de 2.732.467.655 Euro reprezinta suma totala pe care Statul Roman ar plati-o pentru constructia (pe o perioada de 4 ani) si pentru operarea si intretinerea Autostrazii Comarnic – Brasov (pe o perioada de 26 de ani) sub conditia ca aceasta suma sa fie disponibila azi.".
Acest paragraf precizeaza pe de o parte ca autostrada ar costa circa 2,732 miliarde de euro. Nu inteleg ce inseamna conditia ca aceasta suma "sa fie disponibila azi", din moment ce mai sus scria ca nivelul platii anuale de diponibilitate era de circa 0,325 miliarde de euro. De ce trebuie sa existe toata suma azi daca se plateste o transa anuala de vreo 8 ori mai mica?
Ambiguitatea este evidenta: ori se plateste totul odata, ori se plateste o transa anuala, numita pompos "plata anuala de disponibilitate". Ambiguitatea se mentine pentru ca mai jos nu se precizeaza care sunt costurile daca suma totala nu este disponibila azi.
Fata de afirmatia Hotnews, care spunea ca statul ar urma sa plateasca 8,45 miliarde de euro (0,325 miliarde de euro platiti timp de 26 de ani), CNADNR spune ca statul ar plati "doar" 2,73 miliarde de euro. Daca statul ar plati anual tot 0,325 miliarde de euro, atunci suma totala in varianta CNADNR s-ar plati in circa 8 ani si jumatate.
Tronsonul Comarnic Brasov masoara circa 53 de kilometri, iar pretul unitar ar fi in aceste conditii de circa 51,5 milioane euro/ km.
CNADNR face o alta analiza ambigua cu preturile pe kilometru, in diverse tari ale lumii, ale altor tronsoane de autostrazi de lungime neprecizata, de latime neprecizata (sunt tot doua benzi pe sens?), de alti parametri neprecizati. Preturile se incadreaza intre 32 milioane euro/ km si 80 milioane euro/ km. Cum in Romania sunt cele mai mici salarii dintre toate tarile comparate, pretul pe kilometrul de autostrada propus mi se pare exorbitant.
Este acesta un proiect eficient si fezabil? As zice ca nu. Este doar o alta modalitate de spalare masiva a banilor publici intr-un proiect exagerat de costisitor.
De ce nu aloca statul aceeasi suma anuala (325.000.000 euro) pentru finalizarea autostrazii Transilvania "Bechtel"? Oare cat ar mai trebui cheltuit pentru lucrarea deja inceputa? Nimeni dintre factorii (i)responsabili nu sufla o vorba.
De ce nu realizeaza statul exclusiv lucrari de drumuri unde se pot accesa bani europeni? Simplu: pentru ca de peste 25 de ani statul roman este dusmanul cetateanului roman, iar interesul statului mafiot totalitar este sa distruga tara si cetatenii sai.
Ma intreb si eu: cat de eficient acest proiect in care statul ar plati minim 8 ani o suma de 325.000.000 euro? De pe documentul CNADNR lipseste estimarea traficului pe aceasta autostrada Comarnic-Brasov, pentru a se putea aprecia eficienta.
Dar in epoca internetului se pot face rapid aproximari. Estimativ, se poate prelua generos majorat traficul dintre Bucuresti si Ploiesti, adica circa 40.000 de vehicule (sursa http://ro.wikipedia.org/wiki/DN1 indica un trafic intre Bucuresti si Ploiesti de 39.000 de vehicule). Sa retinem ca este o estimare extrem de generoasa! Asta ar insemna anual un numar de 14.600.000 vehicule. Taxa pe autostrada Comarnic-Brasov a fost deja stabilita la 7 lei per vehicul. Daca o rotunjim generos pentru simplificarea calculelor la 2 euro per vehicul, rezulta:
Incasari anuale din taxa pentru folosirea autostrazii: 14.600.000 vehicule x 2 euro = 29.200.000 euro!
In concluzie, statul vrea sa cheltuie 325.000.000 euro anual timp de minim de 8 ani, desi ar incasa (teoretic, dar estimat extrem de generos) doar 29.200.000 euro anual!!!
Numerele seci si reci arata ca incasarile nu ar aduce nici macar a zecea parte din cheltuieli!!! In acest caz, cand se amortizeaza acest proiect? Evident, niciodata. Acest proiect reprezinta doar o alta gaura neagra propusa pentru bugetul Romaniei, un mod de a indatora statul pentru a jefui cetatenii de taxele si impozitele pe care acestia le platesc.
Băi, nene, n-am eu studii economice, dar astfel de afaceri reprezinta tot ce pot marii "economisti" ai statului mafiot totalitar?
Vedem si ne minunam cum statul vrea sa incaseze mai putin de 1 euro pentru fiecare 10 euro cheltuiti!
Nu era mai normal, mai economic si mai capitalist ca statul sa propuna proiecte care sa prevada 10 euro incasati pentru fiecare euro cheltuit?
Se spune in mod parsiv, ticalos, mincinos si manipulator ca functionarii statului sunt in slujba poporului/ cetatenilor. Daca intr-adevar cei care au propus aceasta mizerie sunt in slujba cetatenilor, atunci de ce nu exista o procedura prin care cetatenii sa-i poata concedia rapid pe toti acestia? Nici macar nu stim numele acestor "specialisti", desi se spune ca avem dreptul la informare corecta!
Hyundai IONIQ 9 Captured in the Wil
Acum 4 ore
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu