marți, 21 iunie 2011

Cum rezolvam problema coruptiei?

Mi s-a pus intr-un comentariu o intrebare la care raspunsul ar insemna sa scriu un roman. Intrebarea este cam incorect pusa, pentru ca induce o implicare globala desi nu este de competenta cetateanului de rand sa lupte impotriva coruptiei si cu atat mai mult sa rezolve problema coruptiei. Cetateanul de rand poate doar sa semnaleze fapte de coruptie sau sa se abtina de la practicarea coruptiei. Simplii cetateni ar avea puterea de a rezolva problema coruptiei daca ar putea demite si inculpa persoanele corupte, ceea ce, evident, nu este cazul.

Coruptia este un fenomen social care devine din ce in ce mai complex odata cu dezvoltarea societatii. Coruptia a existat cam dintotdeauna. Ca sa stabilim un inceput mai clar, sa zicem ca a aparut odata cu organizarea superioara a societatii, odata cu aparitia unor lideri privilegiati, care puteau decide pentru grupuri de persoane. In general, cei care sunt investiti cu putere (mai mica sau mai mare) au tendinta sau chiar dorinta si stiinta de a abuza de putere in interes personal sau de grup restrans, in dauna majoritatii. Coruptie exista si la stat, si in sectorul privat. CORUPTIA ESTE UN ATRIBUT EXCLUSIV AL PUTERII. Cine nu are putere nu poate fi corupt. Dar, chiar si cei care lupta impotriva coruptiei pot fi corupti. Ma intreb daca nu cumva ORICE ABUZ AL PUTERII REPREZINTA UN ACT DE CORUPTIE?

Incerc sa dau unele raspunsuri intrebarii din titlu, cu precizarea ca ar trebui constituit studiul coruptiei ca disciplina stiintifica de sine statatoare; ar trebui clasificata coruptia pe ramuri (ar trebui studiate separat: coruptia functionarului public de la ghiseu, coruptia politistului, a procurorului, coruptia in vama, coruptia la nivel inalt); ar trebui studiate posibilele moduri de actiune ale potentialilor corupti.

1. Ar trebui ca macar 90% din populatie sa fie impotriva coruptiei. Personal, cred ca peste 50% din populatie practica diferite forme de coruptie. Coruptia incepe chiar de la vot. Campaniile electorale abunda de pomeni electorale. Am putea spune oarecum ca persoanele corupte au mers la urna ca sa-si desemneze liderii (Ha! Ha! Ha! Adevarat sau nu?).
2. Inasprirea legislatiei impotriva functionarilor publici; in primul rand (dar nu numai) impotriva functionarilor publici de rang inalt (presedinte, ministri, parlamentari, ordonatori de credite, primari, prefecti). PERSONAL, CONSIDER CORUPTIA LA NIVEL INALT O CRIMA IMPOTRIVA SOCIETATII, CU CONSECINTE EXTREM DE GRAVE, FOARTE DISPROPORTIONAT (SI FOARTE INEFICACE) PENALIZATA IN RAPORT CU ALTE DELICTE. A se vedea cazul Adrian Severin: Parlamentul European (!!!) se "chinuie" sa-i ridice... imunitatea parlamentara?! Cred ca l-ar lovi foarte crunt...
3. Limitarea puterii si competentelor functionarilor publici de nivel inalt. Functionarii publici de nivel inalt au puteri discretionare (dictatoriale), de a intreprinde orice, indiferent de utilitate/ normalitate/ bun simt. Din punctul meu de vedere consider privatizarea petrolului romanesc un act de coruptie.
4. Transparenta in cheltuirea banilor publici; crearea de proceduri explicite si echitabile de cheltuire a banilor publici. Actualul sistem de licitatii publice este in fapt o forma de coruptie pentru ca permite functionarilor statului sa faca cheltuieli exagerate, fanteziste sau aberante din bani publici.
Exemplul autostrazilor este cel mai evident: avem cele mai scumpe autostrazi inexistente din lume!!! Statul, prin institutia sa INS (Institutul National de Statistica), finantata din bani publici, cunoaste foarte bine care sunt CHELTUIELILE NORMATE (MATERIALE SI MANOPERA) pentru orice fel de activitate, inclusiv constructia de autostrazi. Deci, cunoaste la fel de bine ca tot ce depaseste aceste cheltuieli normate se numeste PROFIT. Asa ca toti cei implicati in decizii si cheltuieli exagerate (fanteziste, aberante) de cheltuieli ale banilor publici, impreuna cu regii asfaltului, ISI STABILESC IN FAPT PROPRIA MARJA DE PROFIT, IN DAUNA CONTRIBUABILULUI OBLIGAT SA PLATEASCA TAXE SI IMPOZITE EXAGERATE (JEFUIT LEGALIZAT). STATUL CUNOASTE, PRIN INTERMEDIUL ANAF, CARE ESTE VALOAREA EXACTA A PROFITULUI ASFALTANGIILOR. DECI STATUL ARE TOATE INFORMATIILE. Ca opinie pur personala, fara niciun fel de date reale, cred ca marja de profit a marilor firme de asfaltangii porneste de la 200%. Nu m-as mira daca ar fi in unele cazuri chiar de 1000% sau mai mult. Un jurnalist mediocru ar trebui doar sa afle valoarea exacta a acestor informatii si sa le puna la dispozitia publicului, pentru a cunoaste cat se fura din constructia de autostrazi, in parteneriat stat mafiot-asfaltangii. Pentru a lupta impotriva coruptiei din acest sistem, ar trebui sa existe si sa functioneze Curtea de Conturi, DNA, Ministerul Public, Ministerul Justitiei. Ar mai trebui sa existe, daca institutiile statului tot nu functioneaza, in locul standardelor de cost (sau pe langa standardele de cost), marja maxima de profit standardizata pentru afaceri cu statul. Este un indicator/ parametru care ar arata cati bani publici se transfera intr-un buzunar privat. Statul limiteaza (sau reduce!) salariile majoritatii, IN TIMP CE NU EXISTA NICIO LIMITARE A PROFITURILOR UNOR INDIVIDUALITATI SAU MINORITATI FOARTE RESTRANSE!!! Oare profitul nu este tot o forma de venit? Daca tot exista salarii nesimtite, de ce nu se spune nimic despre profituri exagerat de nesimtite? De ce este normal sa fii ori foarte profitor nefacand aproape nimic ori falimentar prin munca.
5. Accesul populatiei la mult mai multe informatii de interes public; accesul gratuit si facil al cetatenilor la o paleta largita de informatii din domeniul legislatiei economico-financiare;
6. Introducerea disiplinelor cu caracter juridic inca din scoala generala, pentru ca majoritatea cetatenilor sunt total nepregatiti din punct de vedere juridic; se comit enorm de multe abuzuri nu numai de catre functionarii statului, dar si la locurile de munca, pentru ca populatia are o pregatire juridica precara/ inexistenta. Majoritatea cetatenilor nu stiu sa faca o plangere la politie sau sa introduca o actiune in instanta.
7. Introducerea raportului "profit net/ salariu" ca baza pentru acordarea obligatorie (prin lege) de prime pentru salariati. De exemplu, daca raportul "profit net/ salariu" depaseste 1000 (sa zicem salariu: 700 lei, profit net firma 700.000 lei) atunci, 50% din profit sa se distribuie in mod egal sau proportional pentru toata lumea). Acest lucru este foarte important in multe cazuri de profit exagerat sau ilicit, obtinut din parteneriate stat mafiot-sector privat. S-ar evita polarizarea bogatiei, cu ata mai mult a celei rezultate din coruptie, si s-ar transfera o parte mai mare a rezultatului muncii catre cei care contribuie prin munca la realizarea beneficiului.
8. Prin coruptia la ghiseu inteleg situatia in care cetateanul pune o intrebare si primeste de la functionar un raspuns voit fals, deci informatii false. Coruptia la ghiseu, definita in acest fel, ar trebui combatuta prin purtarea unui dialog scris intre cetatean si functionar. In fapt, mai simplu ar trebui lucrat pe baza de formulare standardizate pe domenii, care sa existe si pe internet. Cetateanul completeaza pe formular ceea ce doreste sa afle de la functionar, depune formularul, obtine numar de inregistrare si primeste raspuns scris, cu referire la baza legala a raspunsului.
9. Coruptia politistilor, procurorilor, judecatorilor si a functionarilor din vami prezinta multe particularitati, pe care nu prea am avut ocazia sa le cunosc. Mai aflu cate ceva din presa. Nu stiu daca pot da raspunsuri rezonabile la asa ceva in absenta unor informatii concrete si sigure (macar pentru mine). Sigur ca as putea sa formulez opinii. De exemplu, cazurile de procese castigate la CEDO de catre o parte ar trebui sa duca imediat la inculparea tuturor instantelor care au dat sentinte in favoarea celeilalte parti.
10. "Bulgaria incearca sa rezolve problema cu o lege anticoruptie care ingroapa in acelasi timp si economia subterana: bulgarii vor să confişte averile a căror provenienţă nu poate fi justificată...". Ma rog, depinde de finalitate. Daca bulgarii vor avea, in urma acestei politici, o viata mai buna, atunci demersul este justificat si inseamna ca averile confiscate s-au intors catre ei sub forma de investitii sau servicii. Daca bulgarii se vor chinui in continuare, inseamna ca statul mafiot s-a rafuit cu niste gasti rivale si a aratat cine este seful.
11. Cresterea salariilor, indiferent de domeniu. Nu este vorba doar de domeniile "coruptibile". Salariile mai mari pentru toata lumea ar face coruptia mai suportabila, pentru ca intr-un fel se vede problema pe stomacul gol si altfel pe stomacul plin. Dealtfel, salariile mici din Romania sunt datorate tot coruptiei.

Dupa cum se vede, coruptia este o problema mult prea complexa. Punctual, pentru orice fel de raporturi de putere exista posibilitati de coruptie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu