luni, 12 septembrie 2011

Festivalul George Enescu

Am trecut duminica, 11.SEP.2011, prin Piata George Enescu si am intrat la festivalul cu acelasi nume. Ultima data cand m-am uitat eu, George Enescu se ocupa cu muzica. Dar, din cate am avut ocazia sa vad, festivalul a devenit un amestec de muzica, film si teatru.

Eu am vazut doar o parte cu teatru si o parte cu muzica. Partea teatrala a fost la inaltimea societatii romanesti: un zbor planat intre odios si sinistru. Subiecte dilii si interpretari pe masura: nevropati, psihopati, isterici (m/ f).

In prima imagine, o tanti il cerea in casatorie pe Reginald.

Doamna din imagine a preferat sa performeze, in loc sa stea in prenatal. Bine ca nu i s-a rupt apa.

Iar aici subiectul era cu una care trebuia (!) sa isi omoare mama...

Au mai fost si alte subiecte, neinsotite de fotografii. Un nene interpreta "Presul" de Ion Baiesu (alta poveste sinistra, dar care se bucura de aprecierile publicului, cu unul care ajunge sa se certe cu altul pentru ca acesta ii folosea presul ca sa se stearga pe picioare, finalul e ca, dupa multe mizerii reciproce, primul se duce sa isi cumpere pusca).

Iar din ultimul subiect imi aduc aminte doar despre unul caruia cel mai bun prieten (!) i-a turnat in cap un borcan de gandaci... Ma intreb ce ii facea cel mai putin bun (se putea formula si altfel) prieten.

De unde le tot scot astia? Am mârâit ceva in sensul asta catre nevasta-mea, ea a incercat sa ma consoleze spunandu-mi ca ne mai cultivam si noi, iar eu am incheiat cu "Pai, nu cred ca mi-a crescut nivelul, dimpotriva!". Impresia mea este ca viata in Romania este un continuu test cotidian de imbecilitate.

Dar, dupa ce am scapat de teatrul tembel, a inceput, in sfarsit, muzica, pentru care venisem de fapt. Orchestra Filarmonicii din Pitesti ne-a readus la viata, mai ales ca in final a interpretat "Rapsodia Romana Nr. 1" de George Enescu. Parerea mea, de amator, este ca aceasta opera muzicala va fi intotdeauna un hit, in sensul modern al cuvantului. Cu toate acestea, nu mi se pare ca se bucura de notorietatea internationala pe care ar merita-o. Pentru iubitorii genului, exista pe YouTube, sub bagheta maestrului Sergiu Celibidache:
http://www.youtube.com/watch?v=lXE_pW1vnrw

Am luat de pe sursa (versiunea in limba franceza mi se pare mai interesanta):
http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Enescu
un citat despre George Enescu:
"Eram, dacă-mi amintesc bine, un copil silitor și chiar destul de conștiincios. La patru ani știam să citesc, să scriu, să adun și să scad. Nu era meritul meu, căci îmi plăcea învățătura și aveam groază de aproape toate jocurile, mai cu seamă de cele brutale; le găseam nefolositoare, având simțământul că pierd timpul; fugeam de zgomot și de vulgaritate...".

Intre timp s-au mai schimbat mentalitatile: televiziunile, dar nu numai, cultiva scandalul si vulgaritatea. Daca ar vedea maestrul... Noroc ca a murit la Paris, la fel ca si Constantin Brâncuși, alt geniu al artei nascut in Romania.

8 comentarii:

  1. George Enescu a great musical talent. Nice shots
    Marius/ Greetings Dietmut

    RăspundețiȘtergere
  2. Treaba cu teatrul e un fel de hainele imparatului...

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos, ai expus super viziunea ta despre festival. Îmi place!

    RăspundețiȘtergere
  4. Jesteś dobrym obserwatorem widzę, że jesteś tam, gdzie coś się dzieje. Dobre fotografie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Picturi frumoase, se pare că acest festival a fost foarte interesant.

    RăspundețiȘtergere
  6. These are nice shots and interesting. Love a girl with a red wig. And a camera is powerful and impressive.

    I wish I could be among these people who were lucky to listen to the performance of George Enescu.

    Nice and interesting pictures!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. The make-ups of the girl in the 2nd pic is wonderful!

    RăspundețiȘtergere