marți, 6 septembrie 2011

La ANOFM

ANOFM este o institutie spectacol cu sistem de management al calitatii! Am luat din nou contact cu ipocrizia si bataia de joc din aceasta institutie.

Absolventii de facultate si absolventii de liceu care nu se duc la facultate au dreptul la o indemnizatie de somaj de 255 lei pe luna timp de 6 luni, in cazul in care nu isi gasesc de lucru timp de minim 60 de zile de la absolvire. Asa ca l-am insotit pe fi-miu, absolvent de facultate la ANOFM (sau AJOFM, nu mai conteaza) Sector 5. Intram in camera de la parter, un singur "nene", altfel batea vantul. Dam "Buna ziua", spun de ce am venit si dau sa scot actele.

Functionarul, "amabil", ne-o reteaza din start: "Aveti dosar? Daca nu aveti dosar nu pot sa va fac dosarul.". "Nu avem dosar, dar il cumparam, uitati-va mai bine pe acte sa stim daca ne lipseste ceva.", raspund eu cam la fel de dulce. Aveam carte de identitate original si copie, certificat de nastere original si copie, adeverinta de absolvire de la facultate original si copie si adeverinta medicala original fara copie. Totul e OK, ma duc sa cumpar dosar si il las pe fi-miu cu functionarul.

Iau dosarul de peste drum. Cand ma intorc, fi-miu semna ca primarul niste hartoage intr-un singur exemplar! Era scris cam asa: "Am luat la cunostinta despre lista locurilor de munca"; "Am fost informat despre cursurile de formare profesionala" si inca ceva ce nu imi amintesc. Pe langa faptul ca nu luase la cunostinta de nimic, fi-miu probabil ca este dotat cu o memorie de minim 10 GB, la fel ca orice alt cetatean obisnuit, din moment ce nu primeste un exemplar din ce semneaza.

Insistent cum ma stiu, il intreb pe functionar: "Exista lista cu locurile de munca". "Da", raspunde functionarul la intrebare. "Unde?", nu ma las nici eu. "Pe hol", vine raspunsul insotit de priviri ucigase. "Si cursurile de formare profesionala?", intreb eu. "Tot pe hol", vine raspunsul. "Ce cursuri de formare profesionala sunt disponibile in acest moment?" intreb eu. "Dulgher" zice el. Parca am mai auzit de cursul asta. Nu prea se potriveste cu profilul lui fi-miu.

Ma iau de fi-miu, ii atrag atentia ca nu trebuie sa semneze pur si simplu orice hartie, ca trebuie sa citeasca cu atentie, sa inteleaga. Daca nu intelege, sa puna intrebari pana intelege. Fi-miu se uita la mine cam la modul "Uite-l, bai, si p-asta!" (poate exagerez). Nu sunt sigur ca a inteles ce i-am spus; daca a inteles, atunci nu sunt sigur ca va face cum i-am spus, dar asta e.

Cer functionarului sa imi arate pe hol unde sunt listele cu locuri de munca si cursuri de formare profesionala, ne insoteste si se intoarce sa faca dosarul lui fi-miu. Ne uitam pe liste: locuri de munca pe profilul lui fi-miu nu exista; cursuri de formare profesionala exista. In fine, nu prea e momentul sa se formeze profesional chiar in clipa asta, poate peste o luna-doua.

Ne intoarcem, functionarul ii mai da lui fi-miu o hartie la semnat, pe care scria cam asa: "Am fost informat ca in termen de 10 zile de la data de 30 septembrie 2011 [!] trebuie sa revin cu "CEREA" [!] pentru acordarea indemnizatiei de somaj...".

Mi-au placut mult formulele utilizate de institutia cu sistem de management al calitatii: "in termen de 10 zile de la data de 30 septembrie", adica statul te incearca sa vada daca stii aritmetica si calendaristica; nu ti se spune direct sa vii pe 10 octombrie. Poate ca 10 octombrie e duminica si ANOFM vrea sa isi bata joc de cetatean si sa-l puna pe drumuri aiurea, dar m-am uitat in calendar si cade luni. Cat despre faptul ca scria "CEREA" in loc de "cererea", mi-am permis sa taxez cu un ras ironic si dispretuitor aceasta greseala, semnaland in acelasi timp eroarea. Oare cate formulare cu "CEREA" au fost semnate de cetateni? Sigur ca nu vine sfarsitul lumii din cauza asta, dar fiind vorba de o institutie cu un... sistem de management al calitatii, mi-am permis si eu o aroganta. Functionarul a fost foarte afectat de remarca si de rasul meu: "Ce, nu vi se intampla si dumneavoastra sa gresiti?". "Nu, eu sunt perfectionist si imi cer scuze pentru acest lucru. Voi incerca sa fiu ca toata lumea.", ma dau eu mare.

Simt ca am devenit foarte antipatic. Asta nu ma impiedica sa cer functionarului copii dupa toate documentele semnate de fi-miu. "Nu se poate", raspunde functionarul sec. "Putem sa facem poze cu telefonul?", insist eu. "Nu", se aude raspunsul STAS.

STATUL DE DREPT ROMANESC ARE O SINGURA GRIJA: SA DISTRUGA ORICE PROBA CARE I SE POATE OPUNE. MAI GENERAL, EVITA SA OFERE MIJLOACE DE PROBA, CA SA EVITE COMPLICATIILE INUTILE. OBLIGAREA CETATEANULUI DE A SEMNA DOCUMENTE FARA SA PRIMEASCA UN COPIE DUPA FIECARE DOCUMENT SEMNAT REPREZINTA UN OBICEI SCANDALOS AL STATULUI ROMAN.

"Atunci putem sa luam notite? Chiar trebuie sa tinem minte orice?", fac eu ultima incercare. Primim acordul "institutiei", notam ce era mai important, dam "Buna ziua" si ne bagam picioarele.

2 comentarii:

  1. Buna ziua

    Cred ca am avut ne-sansa de a da de acelasi functionar al AMOFM (asa scrie la ei pe toate actele) sector 5. Sunt absolventa de medicina si am fost sa imi depun dosarul la aceasta agentie, stiind ca somerii beneficiaza de asigurare de sanatate. Si cum absolventii de medicina intre septembrie cand termina facultatea si ianuarie cand incep sa lucreze sunt... nimic, am vrut sa folosesc aceasta sansa pe care mi-o ofera statul. Surpriza, acolo am dat peste acest individ care mi s-a adresat cu "mai fetito" si mi-a explicat pe un ton rastit ca sunt "un zero barat", "habar nu am pe ce lume traiesc" si ca am tupeul fantastic sa vin la "ora asta" (ora fiind 15, intr-o zi in care programul de lucru e pana la 16:30). Mai umilita de atat nu cred ca am fost vreodata in viata mea.... poate doar atunci cand o alta angajata de la acelasi oficiu mi-a zis ca "vin sa cersec banii statului".

    RăspundețiȘtergere
  2. @Anonim 5 decembrie 2011, 17:04
    Buna ziua,
    Imi pare rau pentru situatia neplacuta pe care a trebuit sa o suportati. Din pacate, in aceasta situatie, la fel ca in multe altele, nu avem de ales. Statul roman isi dusmaneste cetatenii si nu pierde nicio ocazie sa arate acest lucru.
    Eu va doresc sa va gasiti un loc de munca in strainatate conform pregatirii dumneavoastra. Doar asa veti avea posibilitatea sa lucrati pentru un salariu decent si veti avea parte de respectul care nu exista in tara noastra.

    RăspundețiȘtergere