joi, 17 ianuarie 2013

Greva spontana la CFR si falimentarea CFR-ului de catre stat

Ieri a avut loc o greva spontana de doua ore a unei mari parti a angajatilor CFR, motivul fiind neplata integrala a salariilor pentru luna decembrie 2012.

Din punctul meu de vedere, neplata salarilor in ziua stabilita prin contract este cel mai sinistru lucru care i se poate intampla unui angajat. Scopul muncii este castigarea banilor, iar daca salariul nu se incaseaza, munca isi pierde sensul sau se cheama sclavie.

Strict legat de neplata salariilor, as dori sa pun in evidenta dialogul stupid si motivele false invocate adesea de catre cei care nu-si primesc banii. Auzim adesea cu aceste ocazii: "Avem copii la scoala", "Avem rate la banci", "Avem nevoie de medicamente", "Nu avem bani de intretinere". Dupa parerea mea, toate aceste motive si altele asemenea nu au nicio legatura cu neplata salariilor.

Angajatul nu este obligat sa justifice in fata angajatorului sau in fata tertilor modul in care isi cheltuie banii. Si nici nu trebuie sa invoce alt motiv in afara muncii prestate pentru a-si incasa banii conform contractului de munca. Angajatul nu trebuie sa devina creditorul firmei la care lucreaza, in urma abuzurilor facute de acea firma. Sunt frecvente situatiile in care salariile se platesc constant cu intarziere. Exista si situatii in care firmele nu platesc salariile cu lunile. Firmele care procedeaza astfel ar trebui penalizate prin lege.

Cat despre motivele invocate mai sus, ce ar trebui sa intelegem? Ca persoanele fara copii pot sa nu-si primeasca salariile la timp sau deloc? Sau persoanele care nu au credite pot sa nu-si primeasca salariile la timp sau deloc? Sau persoanele sanatoase pot sa nu-si primeasca salariile la timp sau deloc? Sau angajatii care au bani in conturi la banca pot sa nu-si primeasca salariile la timp sau deloc, pentru ca oricum au din ce trai? Este absurd. Statul este plin de paraziti ai banilor publici care-si incaseaza banii la timp. Asa ca regula platii salariilor in zilele prevazute prin contract trebuie sa fie universala.

Cat despre falimentarea CFR-ului de catre propriul stat, iata ce ne informeaza sursele.

1. De pe sursa http://stirileprotv.ro/stiri/social/mii-de-kilometri-de-cale-ferata-inchiriati-operatorilor-privati-statul-le-acorda-subventii-de-90.html aflam ca:

"Risipa din banii statului. Ministerul Transporturilor a inchiriat mii de kilometri de cale ferata unor operatori privati care sa circule pe liniile respective fara sa iasa in paguba, asa cum i se intampla CFR-ului.

In realitate, transportatorii privati au in medie de patru ori mai putini calatori decat CFR. Dar bugetul de stat le acorda subventii de 90% din totalul banilor cheltuiti.
[...]
Un automotor privat circula in medie cu 20 de calatori, iar banii obtinuti din vanzarea biletelor nu acopera nici macar a sasea parte din totalul cheltuielilor. Diferenta e primita din buzunarul statului prin subventionare.
[...]
In prezent, pe langa CFR, merg pe sinele patriei alti sapte operatori privati de transport. In timp ce statul a platit aproape un miliard de lei pe subventii, a incasat mai putin de 6 milioane de lei din inchiriere."


Deci asta e schema prin care statul are profit... negativ (pierdere, pe intelesul tuturor)!!! In concluzie, este vorba de un alt exemplu scandalos prin care statul taxeaza cetatenii pentru a baga banii publici in cateva buzunare private. Este doar o alta schema de fraudare legala sau aparent legala a banilor publici. Este doar o alta schema de subminare a economiei nationale. Dupa ce in anii '90 se vorbea de eliminarea totala a subventiilor din toate domeniile, vedem acum ca apar afaceri private (sau pseudoprivate) care supravietuiesc si au profit numai datorita subventiilor primite de la stat. Numai justitia romana refuza sa constate ca statul isi falimenteaza propria firma de cai ferate.

Asa functioneaza si atelierele de tamplarie, si gogoseriile, si atelierele auto, si producatorii de obiecte din plastic, pe baza de subventii masive de la stat? Ce legatura mai au firmele private de pe caile ferate cu managementul performant?

2. De pe sursa http://www.evz.ro/detalii/stiri/CFR-pierde-trenul-n-faa-operatorilor-privai-1002505.html aflam ca:

"Particularii s-au băgat şi pe liniile principale

Printr-o Hotărâre de Guvern din 2007, statul a permis CFR-ului să închirieze o parte din structura feroviară şi altor operatori. Iniţial era vorba despre traseele terminale considerate găuri negre pentru CFR, însă, cu timpul, firmele private au acaparat şi linii principale din Oltenia, Moldova și zona de vest a țării."


Adica mai intai s-a mimat operare privata pe trasee neprofitabile, dupa care operatorii privati au primit liber si pe traseele profitabile ale CFR-ului. Statul patroneaza concurenta neloiala si se mira ca propria-i firma e plina de datorii.

3. Conform sursei http://timpolis.ro/print.php?id=14093,

"Sindicatele C.F.R. : "Cu banii de la stat, si daca le-ar circula goale trenurile, firmele concesionare tot ar avea profit" [!!!]

In conditiile in care C.F.R. Calatori anunta anual pierderi si datorii astronomice, exploatarea caii ferate pare sa fie o indeletnicire extrem de profitabila pentru operatorii privati care au concesionat o serie de trasee de la S.N.C.F.R., pe care le exploateaza cu maxim succes, dupa cum declara managerii acestor firme private. Din pacate, din povestea profitabilitatii acestor firme lipseste cea mai importanta parte - subventia pe care le-o da statul, in baza unui contract extrem de pagubos pentru Ministerul Transporturilor, si pentru buget in general, semnat anul trecut, cu doua zile inainte de Craciun. Astfel, societatea Regiotrans Brasov primeste, pentru anumite trasee din vestul tarii, cate 58 de lei de la stat pentru fiecare kilometru pe care il parcurg trenurile sale [!!!]. Fara o conditionare directa cu privire la numarul de calatori transportati. Asa stand lucrurile, nu e de mirare ca sunt trasee pe care operatorii privati isi permit sa aiba zilnic si cate cinci-sase trenuri la intervale de cate doua - trei ore, iar C.F.R.-ul, nici unul."


Se pun imediat intrebarile:
A. Ar mai functiona in pierdere C.F.R. Calatori daca ar beneficia de conditiile si subventiile operatorilor privati?
B. Ar mai fi pe profit operatorii privatii daca ar functiona in conditiile impuse acum C.F.R. Calatori?
C. Ce economie de piata este aceasta?

4. Sursa http://www.incomemagazine.ro/articol_87746/baietii-istei-si-fantomele-de-pe-calea-ferata-profit-in-criza-din-subventiile-de-stat.html?action=print adauga si ea o bombonica pe coliva CFR-ului:

"Foşti şefi de gară, foşti mecanici de locomotivă, fierari sau actuali inculpaţi, cam aceasta este fauna afaceriştilor care domină piaţa privată a transportului de călători pe calea ferată. Începute timid în 2005, după liberalizarea acestui domeniu, imperiile feroviare pe care le controlează noii oligarhi ai căilor ferate au ajuns să reprezinte unul dintre cele mai mari pericole pentru bugetul statului român. Evident că totul s-a umflat cu complicitatea unor reprezentanţi guvernamentali. O poveste cu subvenţii de la stat, cu profituri pentru privaţi şi cu… fantome.

Pe holurile Palatului CFR, despre noii „industriaşi” ai căilor ferate se vorbeşte cu mare respect. Majoritatea acestora provin „din sistem”, au recrutat oameni de la CFR şi continuă să menţină relaţii cu cei care lucrează în zona căilor ferate de stat.

Complicităţile la nivelul Ministerului Transporturilor, al companiilor CFR şi al firmelor private conduse de foşti angajaţi ai sistemul sunt atât de mari, încât până şi subvenţia de stat, care, în mod excepţional, este acordată anumitor agenţi economici (dar obligatoriu de stat şi cu multe derogări din partea UE), a fost translatată în mediul privat. Nimeni nu ştie cum s-a ajuns la această absurditate economică. Cert este că mulţi capitalişti români au profitat de această „vulnerabilitate” pentru a pune de-o afacere mare cu statul. Primesc subvenţii care nu au nicio legătură cu numărul de pasageri transportaţi, de aceea le merge bine, îşi permit bilete mai ieftine şi uneori plimbă trenurile goale pe șine de dragul banilor de la stat."


La urma urmei, nimic nou sub soare. Dupa 1989, conform unui plan stabilit inca inainte de 1989, toate activele create de cetatenii romani in vechiul regim trebuie exterminate, indiferent de metoda ticaloasa aplicata.

Demolarea sistemului socialist fusese deja hotarata, inainte de 1989. Sistemul s-ar fi schimbat chiar daca nu iesea lumea in strada. Dar daca lumea a iesit in strada, lovitura de stat s-a putut numi si revolutie si a capatat o alta legitimitate. La fel cum statul care se autofalimenteaza este legitimat in zilele noastre prin vot popular. Altfel spus, asta e, chipurile, vointa poporului...

2 comentarii:

  1. Alta sursa care informeaza despre circuitul banilor publici pe calea ferata:

    http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/250-de-milioane-de-lei-sunt-disputati-de-baietii-destepti-ai-cailor-ferate-ce-jocuri-se-fac-pe-piata-subventiilor-feroviare-de-calatori-250410.html

    RăspundețiȘtergere
  2. Surse despre greva spontana:

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/greva-spontana-a-ceferistilor-varful-icebergului-1019681.html

    http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/fenechiu-stia-de-marti-de-greva-spontana-de-la-cfr-290364.html

    http://www.gandul.info/news/greva-spontana-la-cfr-137-de-trenuri-au-fost-oprite-in-gari-fenechiu-salariile-vor-fi-platite-cel-tarziu-maine-10474026

    RăspundețiȘtergere