joi, 14 martie 2013

Dumpingul social, exploatarea si exporturile

Se spune ca exista vesti bune pentru Romania (sursa: http://www.zf.ro/zf-news/semne-bune-exporturile-au-revenit-pe-plus-in-ianuarie-10663262/poze/): a crescut valoarea exporturilor in ianuarie si exporturile au fost pe plus in aceasta luna. In special exporturile din domeniul auto au mers bine in aceasta luna.

La nivel de buget si de companii exportatoare sigur ca este o veste buna, dar la nivelul salariatului roman acest lucru inseamna mai degraba faptul ca produce pentru altii, in timp ce el insusi, fiind prea prost platit, nu-si poate permite cumpararea marfurilor pe care le produce.

Sursele intaresc aceasta idee.

Inca din 2008 se spunea pe sursa http://www.ziare.com/nationala-romaniei/stiri-nationala-romaniei/industria-auto-din-romania-domina-comertul-exterior-274187 ca "Industria auto din Romania domina comertul exterior".

Sursa http://www.ziare.com/dacia/vanzari/productia-auto-interna-a-crescut-cu-21-la-suta-990078 spunea pe 25.Ianuarie.2010 ca "Productia auto din Romania a crescut in 2009 cu 21%, la aproape 300.000 de unitati. Aproape 90% din acestea au fost trimise la export."

Sursa http://www.ziare.com/ford/romania/ford-europa-peste-90-la-suta-din-productia-de-la-craiova-ar-putea-fi-exportata-1175110 spunea pe 25.Iunie.2010 ca 90% din productia Ford din Romania va fi exportata.

Sursa http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/dacia-reduce-productia-cum-au-afectat-criza-si-modelul-lodgy-vanzarile-dusterului-in-vestul-europei.html spunea in iunie 2012 ca Dacia exporta peste 70% din productie.

Am gasit pe sursa http://www.ziare.com/nationala-romaniei/stiri-nationala-romaniei/industria-auto-din-romania-domina-comertul-exterior-274187 date din 2008 despre valoarea totala a productiei din domeniul auto din Romania. In 2008 valoarea productiei in domeniul auto a fost de peste 5,3 miliarde de euro, fiind asigurata de 62.000 de salariati. Asta inseamna ca valoarea productiei per salariat a fost (aplicand aceste date) de 5,3 miliarde / 62.000 salariati = 85483,87 euro/ salariat in 2008! Adica 7123.65 euro pe luna!

Care este salariul mediu din industria auto?

Conform sursei http://www.zf.ro/companii/salariile-din-auto-de-zece-ori-mai-mici-in-romania-fata-de-germania-6570479, salariile din domeniul auto din Romania anului 2010 erau de 10 ori mai mici decat in Germania, romanii fiind platiti cu 5,8 dolari pe ora, iar germanii cu 58,5 dolari pe ora!!! La cursul de azi al dolarului ar inseamna un salariu lunar de 3273.984 lei; in euro ar inseamna un salariu lunar de circa 750 de euro. Asta ar inseamna, la nivel teoretic, ca angajatilor le revine cam a zecea parte din valoarea produsa.

De fapt, aceeasi sursa ofera valori salariale concrete. In practica,

"La începutul acestui an [2010] salariul mediu net la Dacia era de 1.700 de lei (405 euro), iar în cazul unui muncitor din uzină acesta era de aproximativ 1.540 de lei (360 de euro). [!]

Şi în cazul producătorului de componente auto Schaeffler, care deţine o fabrică de rulmenţi la Braşov, salariul mediu net s-a redus de la 1.585 de lei în 2008 (430 de euro) la 1.465 de lei în 2009 (345 de euro). [!]

Vicepreşedintele Dacia a subliniat că în regiune şi chiar în Europa există state cu forţă de muncă ieftină fără perspective de creşteri [!], care vor deveni din ce în ce mai atractive."

Este deci evident ca nu exista nicio legatura intre productivitate si salarizare. La 7.000 de euro valoare lunara produsa se ofera salarii de 350-400 de euro lunar. Chiar este in criza sectorul auto? Chiar nu are firma bani sa plateasca, de exemplu, 600 de euro lunar?

Mai degraba este vorba de santaj economic si dumping social, si nu doar in domeniul auto.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu