miercuri, 8 februarie 2017

Ticalosia si prosteala cu confidentialitatea datelor: 1.000.000.000 de conturi yahoo afectate

Confidentialitatea datelor este o iluzie. De fapt, datele cetatenilor sunt centralizate de catre institutii ale statului si de catre firme private, apoi orice grup de interese poate accesa aceste date ilegal sau contra cost (sau ilegal si contra cost in acelasi timp) si le poate folosi dupa bunul plac. Angajatii unor institutii ale statului au un avantaj asupra cetatenilor cunoscand aceste date.

Pe langa faptul ca unor membri PSD incomozi taberei Iohannis li s-au publicat in presa date personale (adresa si numere de telefoane; sursa: http://www.comisarul.ro/articol/liviu-dragnea-anunta-ca-va-face-plangere-penala-im_870968.html) pentru a simti "mânia proletara" a românilor lui Iohannis (mânie materializata in amenintari cu moartea sau cu violul), surse de internet din decembrie 2016 afirma ca inca din 2013 circa un miliard de conturi yahoo au fost afectate de un atac cibernetic (surse: http://www.gandul.info/it-c/atac-cibernetic-de-proportii-1-miliard-de-conturi-yahoo-compromise-16028653; http://www.cotidianul.ro/un-miliard-de-conturi-yahoo-afectate-de-un-atac-cibernetic-292959/).

Practic este vorba de toti utilizatorii yahoo!

Ce date s-au sustras?

Adrese de mail si parole, numere de telefon, data nasterii, raspunsuri la intrebari de securitate.

Este oare atat de grav?

Eu nu mi-am dat, de exemplu, numarul de telefon si yahoo ma tot hartuieste cu mesaje zilnice ca sa ofer un astfel de numar. Chipurile, pentru propria mea siguranta.

Stiu ca uneori am dat pe diverse conturi nume fals, data nasterii falsa si asa mai departe. Iar despre date bancare nici nu poate fi vorba sa le am pe internet. Urasc platile pe internet; acum am un motiv in plus.

Pana la urma, ce treaba are cu mine un serviciu internet ca sa ma oblige sa-i dau informatii reale despre mine? Il cumosc eu atat de bine pe acest... serviciu? Am obligatia sa am incredere in el?

Cu atat mai mult nu am nicio obigatie daca serviciul internet este suficient de bou ca sa aiba brese grave de securitate. Sau de parca nu exista IP-ul calculatorului, in caz ca un "curios" acoperit si bine dotat din punct de vedere informatic ar vrea sa stie mai multe despre mine.

Pe de alta parte, cine ar vrea sa afle date confidentiale despre 1 miliard de conturi? Nu cumva o astfel de persoana fizica ar avea prea mult timp liber? Sau ar avea nevoie de prea mult timp liber si de o viata excesiv de lunga pentru a vedea ce contin aceste 1.000.000.000 de conturi?

Cred ca daca as aceea acces, autorizat sau nu, la 200 de conturi de email, m-ar lua somnul dupa ce m-as uita pe mesajele de pe maxim primele 20 de conturi. Ne imaginam ca dintr-un miliard de conturi yahoo, vreo 800.000.000 se ocupa cu afectatul sigurantei planetei? :)) Ne imaginam ca am vedea pe aceste conturi lucruri nemaivazute pe surse publice?

Cine naiba poate sa hackereasca 1 miliard de conturi decat o institutie a unui stat, cu suficient personal care sa analizeze aceste conturi? Si ce spera sa gaseasca acolo atat de interesant? Poate ca, totusi, sunt suficienti oameni cu date bancare pe internet care au incredere in securitatea tranzactiilor on-line, atlfel nu prea vad la ce ar folosi deranjul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu